Race report Sweden Sky Race

Nu har det snart gått en vecka sedan starten gick för Sweden Sky Race i Björkliden. Jag är tacksam över att jag var så lyckligt ovetande innan start av vad som väntade mig. Annars vettefan om jag hade ställ mig på startlinjen.

Starten gick klockan 18.00 – solen vräkte ned och termometen visade cirka 23 grader. Inte helt optimala förhållanden för mig som trivs bäst i något kallare klimat. Skit samma, trots det gick jag ut hårt och la mig i täten. Första milen var tuff då det gick upp, upp upp bara upp. Jag fick ganska snart sota för min tuffa öppning och blir omsprungen av en del tjejer. Tänkte att jag skulle ha tid och möjlighet att jaga ifatt – jo, tjena, det skulle aldrig hända visade det sig.

Sträckan mellan 10 kilometer och upp till dryga 20 var riktigt trevliga att springa. Lagom teknisk utmanande, inte alltför mycket uppför utan det fanns utrymme för att njuta av utsikten och landskapet. Vid andra kontrollstationen väntade mamma som överöste energi till mig.

Därefter väntade ytterligare några positiva höjdmetrar innan det planade ut något. Började känna mig rätt mosig i benen vid 25 kilometer och när jag kom fram till den omtalade Trollsjön. Mitt vatten hade tagit slut och ironisk nog var det enda stället på hela banan det var svårt att hitta en lämplig bäck att fylla camelbacken från.

Jag stannade och pustade några sekunder och passade på att ta några bilder innan det var dags för den mest omtalade stigningen på hela banan. De kommande kilometerna bli de absolut tuffaste jag har varit med om. En stigning från helvetet och som aldrig tog slut. Minst tio gånger tänker jag ”Nää men nu, nu ser jag toppen, nu är jag uppe…” Men lurade mig själv varje gång. Kroppen började protestera ordentligt på grund av vätskebristen och jag börjar må riktigt illa. Fan i helvete – spyr jag nu, då är det kört, då får jag lifta med en helikopter, för då klarar jag aldrig det här, tänkte jag och bestämde mig för att helt enkelt svälja spyan och fortsätta äta. Tänk er att behöva äta en mastig jädra chokladtårta när allt ni vill ha är en liter iskallt vatten. Vidrigt var det. Förstå lyckan när jag ser ett litet vattenfall som var gjort enbart för mig och för att jag skulle gå in och ställa mig under det. Jag stod där och duschade och drack länge och väl innan jag tryckte vidare uppför evighetsberget.

En och en halv timme senare är jag uppe, stämplar min karta för tredje gången och sen var det ner ner ner ner… Det var en teknisk utmaning som jag var tvungen att bemästra på något sätt, annars skull jag förmodligen komma i mål med några färre hela ben och en förskräcklig tandrad. Tack och lov stod jag på benen mest hela tiden.

Därefter väntar en mils upp-och-ned löpning. Innan det är dags för att klättra uppåt på riktigt igen.  Jämfört med den tidigare stigningen kändes den mycket lättare och jag blir lite uppkäftigt igen och skrattar lite åt den ”mesiga” sluttningen. Jag fick ganska snart tillbaka så jag teg.Passerar den fjärde av sex kontrollpunkter

Innan start fick vi reda på att banan inte alls var några 50 kilometer utan att det snarare rörde sig om 57, men man visste inte helt säkert. Detta störde mig enorm mycket. Det är jobbigt att inte exakt hur långt det är kvar.

När jag passerar 40 kilometer börjar jag bli riktigt, riktigt trött och jag börjar att lessna. Vid den tiden hade jag säkert varit ute närmare åtta timmar.

Jag springer, går, klättrar, vadar över forsar, vattenfall och bäckar och pulsar genom snö om vartannat. Timmarna går och kilometerna tickar sakta uppåt. Jag stämplar vid femte och sjätte kontrollpunkterna. Jag känner mig miserabel emellanåt och är så obeskrivligt trött att jag vill gråta. Vissa stunder var jag till och med förbannad ”hur i helvete kan man göööra en så här jobbig tävling, det är fan inte rimligt” Jag har lika begåvade tankar och funderingar som vanligt när energin börjar tryta. Jag vill skylla på alla andra faktorer – utom mig själv. 

Och så helt plötsligt, efter en liten ”kulle” ser jag Björkliden och fjällbyn. Jag kollar på klockan, nästan uppe på 57 kilometer. Men inser snart att det inte går att springa spikrakt ned utan jag har minst tre kilometer kvar. Fan. jag orkar inte. Inte en meter till springer jag. Jag överväger några sekunder att ringa till tävlingsledaren och 1) Be han dra åt helvete 2) be han komma och hämta mig för jag springer inte en meter till.

Jag tar mig samman och samlar dom sista krafterna som egentligen inte finns, springer nedåt, springer fel två gånger, gråter över det, springer, svär, gråter, och till slut…. till slut hör jag mamma ropa ”heja Johanna, du klarar det”. och klockan 04.23 – 10 timmar och 23 minuter efter start går jag äntligen över mållinjen och klockan stannar på 59.28 kilometer. 

Jag slutar på en 12 plats, vilket är ungefär i mitten av alla startande damer. Halvdant placeringsmässigt – men jag kan inte annat än att vara nöjd med prestationen. Det här var utan tvekan det mest fysiskt och psykiskt krävande jag varit med om.

Nu har jag laddat om batterierna i Hällevik och är mitt uppe i de sista förberedande träningspassen inför Kalmar. Den 4 augusti ska all träning vara gjord.

 

Upp upp uppIMG_3719
Strax efter start… upp upp upp.                Kontroll nummer två efter cirka 20 km.
Första milen var bara uppför.

IMG_3711

Ett snabbt stopp vid Trollsjön. Dittills hade det gått ganska bra för mig och när bilden tas är jag glad och ovetandes inför vad som komma skall. De nästkommande två kilometerna tar mig nära en och en halv timme att knäcka.

IMG_3717

Klockan 04.23 kommer jag äntligen, äntligen fram till mål.

IMG_3749IMG_3748

Tröttheten är obeskrivlig…                     …. och det är inte långt till tårarna.

 

IMG_3660

 

 

 

Tur att jag hade jordens bästa support med mig.

En reaktion på ”Race report Sweden Sky Race

Kommentera

